8 października 2012

Rezygnacja z zakupu, czyli odstąpienie od umowy. Pan Fleks Agent Wywiadu w Biurze Miejskiego Rzecznika Praw Konsumentów, cz. 3/3

Przez internet jest  taniej. A dodatkowo można oddać zakupiony towar, bez podania przyczyny. Wystarczy, że nasz zakup jest w nienaruszonym stanie, nie używaliśmy go, a my - najzwyczajniej w świecie daliśmy się ponieść emocjom podczas zakupów. Jakie mamy prawa? Jakie obowiązki ma sprzedawca? Zapraszam do lektury trzeciej, ostatniej części wywiadu z Miejskim Rzecznikiem Praw Konsumenta. 


 ODSTĄPIENIE OD UMOWY

Pan Fleks: W określonych przypadkach konsument może odstąpić od umowy, czyli zwrócić towar. W jakich sytuacjach jest to możliwe? 

Dr Marek Janczyk: Kiedy umowa jest zawarta poza lokalem przedsiębiorstwa, bądź na odległość. Ma to miejsce, na przykład w sytuacji zamawiania towarów z katalogów wysyłkowych, poprzez sklepy internetowe, etc. Ze względu na fakt, że często zakupów w tej formie dokonujemy pod wpływem impulsu, ustawodawca przewidział możliwość rozwiązania takiej umowy. Wystarczy wówczas oświadczenie na piśmie o odstąpieniu od umowy, a także – co oczywiste – zwrot zakupionego towaru. 

P.F: Często sprzedawcy uzależniają przyjęcie towaru od tego, czy konsument posiada oryginalne opakowanie, folie, etc. Co mówią na ten temat przepisy? 
M.J: Generalnie rzecz biorąc przepisy mówią o możliwości odstąpienia od umowy. Natomiast nie ma to żadnego związku z opakowaniami, etc. Jeśli konsument odstępuje od umowy zgodnie z przepisami, to jest ono skuteczne. Natomiast istnieje jeszcze tzw. wzajemny zwrot świadczeń.

P.F: Czy oznacza to, że nie możemy oddać wiertarki, jeśli nie mamy do niej kartonika?

M.J: Jeśli jest to wiertarka sprzedawana w walizce z przegródkami, to oczywiście sprzedawca ma rację. Jeśli jest to jednak zwykły karton, sprawa wygląda inaczej. Jeśli konsument odstąpił od umowy, to wzajemne świadczenia są kwestią wtórną. Jednym słowem nie można odmówić konsumentowi możliwości odstąpienia od umowy z powodu braku kartonika.

P.F: A co z kosztami dodatkowymi? Kupiłem narzędzie za 300 PLN. Zapłaciłem dodatkowo za przesyłkę, powiedzmy 30 PLN. Czy sprzedawca ma obowiązek zwrócić mi całą kwotę, czyli 330 PLN?

M.J: Jest to uregulowane w ten sposób: sprzedawca jest zobowiązany zwrócić konsumentowi zarówno koszt towaru, jak i inne świadczenia, które zostały przez konsumenta zapłacone. Natomiast po stronie konsumenta pozostaje koszt dostarczenia przedmiotu umowy do sprzedawcy. Obowiązek ten wynika z orzeczenia Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, który wypowiadał się na temat prawidłowości harmonizacji dyrektywy europejskiej. Jeśli jednak konsument występuje z roszczeniem w związku z niezgodnością towaru z umową, ma prawo domagać się wszystkich kosztów związanych z zakupem, także tych dotyczących wysyłki do sprzedawcy.

P.F:  Czy sprzedawca może odmówić przyjęcia towaru wysłanego w związku z odstąpieniem od umowy?

M.J: Jeśli konsument spełnił warunki wynikające z ustawy, sprzedawca nie ma takiego prawa. Dotyczy to jednak wyłącznie sytuacji, w której umowę zawiera konsument i sprzedawca.   

P.F: W jakim czasie po zakupie możemy odstąpić od umowy?

M.J: Przepisy mówią o 10 dniach. Należy jednak pamiętać, że czas biegnie od momentu poinformowania nas o prawie do odstąpienia. Jeśli zatem w momencie zakupu sprzedawca nie poinformował nas o tym, możemy zwrócić się do niego ze stosownym zapytaniem, a czas na odstąpienie od umowy zacznie liczyć się od czasu otrzymania odpowiedzi.             

P.F: Jeszcze jeden przykład z życia wzięty: kupuję towar przez internet, ale u sprzedawcy, który umożliwia odbiór osobisty. Czy pomimo, że fizycznie odebrałem dany przedmiot sam, mogę odstąpić od umowy ze względu na zakup poza siedzibą firmy?

M.J: Tak, dlatego że umowa została zawarta za pośrednictwem internetu. Miejsce odbioru rzeczy nie ma żadnego znaczenia.

P.F: Dziękuję za rozmowę.

Koniec części trzeciej, ostatniej.
Pozostałe części wywiadu dostępne są tutaj:

Część pierwsza: Niezgodność towaru z umową
Część druga: Gwarancja

Zgodnie z deklaracją w pierwszej część wywiadu możecie zadawać w komentarzach pytania, które zostaną przekazane Panu Rzecznikowi.

3 komentarze:

  1. Korzystając z okazji chciałbym prosić o
    opinię, w jakim stopniu informacje nt. funkcji
    urządzenia zamieszczone w instrukcji obsługi są
    wiążące dla gwaranta/producenta oraz na ile mogą
    być podstawą do roszczeń gwarancyjnych ze strony
    nabywcy.
    Kilka miesiecy temu kupiłem za ok. 350 zł
    standardową wyrzynarkę renomowanej marki do
    zastosowań amatorsko-hobbystycznych.Wyrzynarka
    miała zapewniać możliwość dokladnego cięcia
    drewna i jego pochodnych po linii prostej i po
    okręgu przy użyciu osprzetu zalecanego przez
    producenta, tzn. prowadnicy równoległej i
    cyrklowej.
    W instrukcji obsługi, z którą zapoznałem
    się jeszcze przed zakupem, producent jasno i
    dokladnie określa przeznaczenie,zakres zastoso-
    wań i wymagania sprzętowe urządzenia.
    Informuje, że "/.../ narzędzie przeznaczone
    jest do cięcia drewna... Dzięki rozbudowanemu
    programowi osprzetu może być używane do wielu
    zasosowań i d o s k o n a l e nadaje się do
    cięć zakrzywieonych i okrągłych... Może być
    stosowane do cięcia wzdłuż okregu lub po linii
    prostej... Przy wielokrotnym cieciu powierzchni
    o szerokości 160 mm lub mniejszej, należy sto-
    sować prowadnicę aby zapewnić czyste i proste
    cięcia... Podczas wycinania okręgów lub łuków
    o promieniu do 170 mm, należy założyć odpowied-
    nią prowadnicę. /.../" Zamieszczone rysunki
    przejrzyście ilustrują jak powinno przebiegać
    cięcie przy użyciu zalecanych akcesoriów.
    W karcie gwarancyjnej producent zapewnia,
    że "elektronarzędzie jest najwyższej jakości".
    Gwarancja obejmuje tylko wady fizyczne tkwiące
    w narzędziu tj. materiałowe lub montażowe.
    Gwarant nie ponosi odpowiedzialności w przypadku
    "niewłaściwego doboru narzędzia do potrzeb oraz
    użytkowania go niezgodnie z przeznaczeniem".
    Wykonane przeze mnie próby cięcia sklejki
    i materiałów drewnopochonych zgodnie ze wskazów-
    kami i z osprzętem producenta wykazaly, że
    wyrzynarka tnie prosto ale tylko na długosci
    kilku centymatrów, pózniej schodzi z wyznaczonej
    linii. Jeszcze gorzej wypadało cięcie po okręgu
    i łuku, tutaj brzeszczot klinował się po
    przejściu kulku centymetrów. Wsazywałoto na wadę
    montażową o której mówi gwarancja, której skut-
    kiem było nierównoległe ustawienie brzeszczotu
    w stosunku do boków podstawy wyrzynarki.
    Ponieważ narzędzie kupiłem w sklepie inter-
    netowym, chcąc uprościć i przyspieszyć procedurę
    wysyłki i naprawy, pominąłem sklep i skorzysta-
    łem z uprawnień gwarancyjnych. Wadliwy produkt
    przesłałem do serwisu centralnego producenta.
    Oprócz dokładnego opisu stwierdzonych nieprawi-
    dłości dołączyłem próbki ciętych materiałów oraz
    instrukcję obsługi z zaznaczonym tekstem uzasad-
    niającym roszczenia gwarancyjne.
    Serwis zwrócił mi nienaprawioną wyrzynarkę
    z adotacją w karcie gwarancyjnej, że "sprzęt
    jest całkowicie sprawny technicznie. Urządzenie
    zachowuje wszystkie parametry techniczne w tej
    klasie urządzenia. Zły dobór urzadzenia do
    potrzeb klienta". Wg serwisu "narzędzie było
    użutkowane niezgodnie z przeznaczeniem i gwarant
    nie ponosi odpowiedzialności".
    Z postępowania serwisu mozna wnioskować,
    że wadliwe działanie wyrzynarki nie jest przy-
    padkiem jednostkowaym lecz dotyczy całej serii
    do czego serwis nie chce się przyznać. Nie ma
    więc szans na naprawę urzadzenia i dlatego
    chciałbym je zwrócić i odzyskać pieniadze.
    Proszę o sugestie odnośnie dalszego toku
    postępowania.
    Z poważaniem: Z. Sawicki

    OdpowiedzUsuń
  2. Dziękuję!
    Wyślę pytanie do Rzecznika. Dam znać, jak otrzymam odpowiedź.

    OdpowiedzUsuń
  3. Oo - o ostatnim punkcie nie wiedziałem :) Może się przydać na przyszłość! Wielkie dzięki, Panie Fleksie :)

    OdpowiedzUsuń

Blog został przeniesiony na www.PanFleks.pl. Jeśli masz ochotę wziąć udział w dyskusji, zapraszam pod nowy adres.

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...