2 grudnia 2014

Jak wymienić klocki hamulcowe? (Skoda Fabia I, 1,4 16V)


Spośród wszystkich umiejętności, jakie posiada przeciętny majsterkowicz, bardzo przydatna jest ta, która pozwala wykonywać samodzielnie proste czynności serwisowe przy aucie Nie chodzi tutaj nawet o to, aby zaoszczędzić parę groszy (czego mogliście się spodziewać po Panu Fleksie - poznaniaku przez zasiedzenie), ale o to, by zdobyć nowego skilla i poznać budowę auta.
Wymiana klocków hamulcowych jest, wbrew pozorom, czynnością dość prostą. O ile oczywiście posiadamy podstawową wiedzę na temat mechaniki, odrobinę wolnego miejsca i kilka prostych narzędzi. Ci z Was, którzy nie czują się w tym temacie zbyt pewni, bezwzględnie powinni korzystać z usług mechanika. Mamy tu w końcu do czynienia z układem hamulcowym, którego sprawność jest gwarancją bezpiecznego podróżowania. Mój "pierwszy raz" miał miejsce wiele lat temu - byłem wówczas szczęśliwym studentem i posiadaczem uroczego Opla Astry. To było moje pierwsze auto, które pomimo słusznego wieku dzielnie spisywało się przez kilka lat. Postanowiłem spróbować, kupiłem odpowiednie części, a także książkę z cyklu "Sam naprawiam" (w tamtych czasach nie było aż tak wielu tutoriali na YT) i zabrałem się do pracy. Nie było to tak skomplikowane, jak mogło mi się na początku wydawać. Od tamtego czasu staram się tego typu prace wykonywać sam - dotychczas, z bardzo dobrym skutkiem ;-)

Wróćmy jednak do naszych klocków. W sesji zdjęciowej wzięła udział Skoda Fabia I, z benzynowym silnikiem. Rozwiązania u poszczególnych producentów różnią się między sobą, więc zawsze pamiętajcie o tym, żeby przed rozpoczęciem pracy poszukać podstawowych informacji o konkretnych czynnościach w Waszym modelu. 

Auto ustawiamy na płaskiej powierzchni. Pozostawiamy na na luzie, nie zaciągamy hamulca ręcznego. Przed podniesieniem samochodu, zdejmujemy kołpaki i luzujemy śruby. 


Kolejną czynnością jest podniesienia auta. Podnośnik wsuwamy pod podwozie i upewniamy się, że jego stopka znajduje się w odpowiednim miejscu. Przy wadze średniej wielkości samochodu i nieprawidłowym umieszczeniu podnośnika możemy od razu umawiać się do blacharza na remont progów ;-) 


Poluzowane śruby koła odkręcamy i ściągamy obręcz. 


Powinniśmy zobaczyć tarczę wraz z zaciskiem hamulcowym. Tutaj zaczynają się największe różnice, w niektórych autach wystarczy wybić specjalne kołki, a następnie wysunąć zużyte klocki. W Skodzie należało odkręcić zacisk: 


Śruby zacisku ukryte są najczęściej w tulejach z gumy bądź tworzywa sztucznego i zaślepione korkami. Po wymianie klocków koniecznie powinniśmy pamiętać o ponownym "zakorkowaniu", ponieważ chronią one śruby przed brudem, deszczem, etc. 


Zacisk w skodzie jest mocowany dwoma śrubami o rozmiarze torx 35. Do demontażu najlepiej wykorzystać grzechotkę z odpowiednią nasadką. 


Do zacisku podłączony jest przewód hamulcowy - bardzo ważne, abyśmy na czas wymiany klocków odwiesili lub odłożyli zacisk w taki sposób, aby nie uszkodzić przewodu. Mechanicy podwieszają go zazwyczaj na kawałku grubego drutu, np. na sprężynie zawieszenia. 

Sama wymiana klocków to banalna sprawa - wyciągamy stare okładziny i zastępujemy je nowymi. Ponieważ są najczęściej mocno zużyte, tłoczek zacisku jest mocno wysunięty, przez co dla nowych klocków jest zbyt mało miejsca. Ponieważ tłoczek nie zawsze da się cofnąć ręcznie, polecam kupienie, albo wypożyczenie specjalnego przyrządu do wciskania tłoczków. 


Przed montażem całości (który wykonujemy w odwrotnej kolejności) warto oczyścić szczotką drucianą elementy zacisku. I jeszcze jedna, ważna uwaga - pamiętajmy, aby przed wymianą sprawdzić stan tarcz hamulcowych. Jeśli będzie posiadała zbyt duży rant, albo sama tarcza będzie zbyt cienka, po krótkim czasie będziemy musieli powtórzyć naprawę. Dużo lepiej zrobić to przy okazji jednego rozkręcania auta. 

Po dokręceniu zacisku, pamiętamy o wspomnianych już korkach: 

Na piastę zakładamy koło i dokręcamy śruby. Po opuszczeniu auta dokręcamy je kluczem dynamometrycznych, z momentem - zazwyczaj - 110Nm.




Cała operacja naprawdę jest dość prosta i niezbyt czasochłonna. Jeśli znasz już budowę swojego auta, wymiana jednej strony nie powinna zająć więcej, niż 15-30 minut.

20 komentarzy:

  1. Hej. Czasami tloczki sa "wkrecane" , nalezy je obrocic podobnie jak srube/czasami tloczek posiada naciecie ktore to umozliwia. Do cofniecia "zwyklego" tloczka mozna uzyc sruby, duzej podkladki i nakretek. Mozna takze wspomoc sie sciskiem. Gdy tloczek stawia duzy opor mozna popuscic srubke do odpowietrzania /a po wymianie nalezy pozbyc sie powietrza/ .Tylne klocki oczywiscie blokowane sa tez przez hamulec pomocniczy wiec..;)) Mlotek, brecha czy zapieranie sie o tarcze = katastrofa;)))

    OdpowiedzUsuń
  2. Smarem miedzianym jak najbardziej można klocki maznąć, a także prowadniczki i gwinty śrub. A jeszcze lepszy jest smar ceramiczny.
    ps. Panie Fleksie, jak ja Panu zazdroszczę tego klucza dynamometrycznego i żaby od NEO... ;-) Ładne cacuszka...

    OdpowiedzUsuń
  3. Co do smaru miedziowego to opinie są podzielone. Czytałem opracowanie dot. układów hamulcowych w którym pisano, że w układach z ABS nie należy stosować smarów przewodzących (= np. miedziany). Domyślam się, że w skrajnych warunkach może to zaburzyć pracę układu ABS. Są odpowiednie smary do układów hamulcowych, zarówno dopuszczone do kontaktów z płynem hamulcowym (np. do osadzania uszczelki tłoczka) jak i ogólnego przeznaczenia (np. styk klocka z tłoczkiem, prowadnice itp).

    OdpowiedzUsuń
  4. ja bym wymienił też opony , 9 letnie mogą nie trzymać parametrów ;)
    Fajna żaba , klucz też .

    OdpowiedzUsuń
  5. Pan Fleks - blog DIY, testy na3 grudnia 2014 20:22:00 CET

    Cóż ma powiedzieć, no jest czego zazdrościć ;-)

    OdpowiedzUsuń
  6. Dodam małą uwagę - lepiej się zabezpieczyć i podłożyć pod auto tzw " kobyłke" lub inaczej zabezpieczyć auto - naprawy na podnosiniku hydraulicznym są niebezpieczne !

    OdpowiedzUsuń
  7. Jakub - nie ważne, że stare laczki :) ważne, że NEO pokazane ;)

    OdpowiedzUsuń
  8. Pan Fleks - blog DIY, testy na9 grudnia 2014 13:13:00 CET

    Jarku, a czego się spodziewałeś? Że pokażę Festoola? ;-)
    Projekt jest realizowany wspólnie z producentem określonej marki narzędzi. Więc nie do końca rozumiem Twój komentarz.
    PS. Temat wymiany opon jest dotychczas na blogu nieobecny. Widzę tu dużą szansę na Twoją aktywność - opisz i podeślij, jeśli będzie napisany poprawną polszczyzną, bez błędów ortograficznych, opublikuję :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Co to znaczy Jarku? To jakiś szyfr czy gra? Nie rozumiem. Wracając do Pana wpisu, nie tylko ja widzę tu ściemę. Stare auto, 9 lat opony i nówka sprzęt za cenę większą niż to auto. No chyba, że fotki też NEO dostarczyło? Pozdr. Jak dla mnie eot... xor

    OdpowiedzUsuń
  10. Pan Fleks - blog DIY, testy na9 grudnia 2014 14:42:00 CET

    Auto "wykorzystane" w artykule należy do rodziny. Bardzo mi przykro, że nie spełnia Twoich oczekiwań. Czy w kolejnych wpisach mam prezentować samochody o określonej wartości? Jakie kwoty wchodzą w grę?

    Jeśli uważnie śledzisz wpisy (w co nie wątpię :)) to pewnie klucz i podnośnik widziałeś już w materiałach z wiosny 2013 roku.

    Na koniec wytłumacz mi, proszę - co mają opony do wartości sprzętu? Czy jest jakaś tabela, która pokazuje jakiej wartości narzędzi można używać do określonych roczników aut? Znam wideoblogi, których autor wykorzystuje sprzęt wartości kilkudziesięciu tysięcy złotych do wykonania deski do krojenia. To chyba także nie jest ok ;-)

    Powtórzę to, co powtarzam zwykle w rozmowie z moimi ukochanymi hejterami: czytanie bloga nie jest obowiązkowe. Jeśli masz do powiedzenia coś konstruktywnego - zapraszam. W przeciwnym razie nie trać mojego czasu, bo mam jeszcze całe mnóstwo ciekawych materiałów do opracowania, a przez takie zaczepki marnuję czas.

    PS Pozdrawiam EKIPĘ Z LASU! ;-)

    OdpowiedzUsuń
  11. Poza brakiem dodatkowych zabezpieczeń o czym ktoś już wspomniał cała operacja została przeprowadzona prawidłowo. Dobrej jakosci zdjęcia plus szczegółowy opis czyli wszystko czego można chcieć od takiego tutoriala. A narzędzia nawet gdyby dostał za free to co cię to obchodzi. Poświęć duuużo swojego wolnego czasu i środków na prowadzenie bloga to może i ty cos dostaniesz a nie tylko narzekasz. A jak auto za stare to podeslij nowsze i dorzuć zestaw nasadek hazeta co by neo tak w oczy nie kuło ;-)

    OdpowiedzUsuń
  12. a co zrobić, jesli tłoczek jest wkręcany, a jest już tak stary, że proste obrócenie go spowoduje uszkodzenie gumowej uszczelki na tymże tłoczku?
    Bo demontaż zacisku w celu wymiany uszczelki (co w sumie byłoby najlepszym rozwiązaniem) skończy sie na walce z zapowietrzeniem układu i konieczności pomocy drugiej osoby. Więc razem z wymiana klocków zapowiada się całodzienna zabawa, zwłaszcza jesli sie nie ma tego doświadczenia...

    OdpowiedzUsuń
  13. Jeśli uszczelka jest w tak złym stanie, że rozsypie się od tak prostej operacji, to tym bardziej należałoby ją wymienić. Odpowietrzania nie unikniesz, ale przynajmniej unikniesz awarii hamulców w najmniej spodziewanym momencie. Zgadzam się, że to zabawa na parę godzin, ale za drugim razem pójdzie dwa razy szybciej:)

    OdpowiedzUsuń
  14. niby tak, ale jak sie ma pecha, to przy odpowietrzaniu może sie jeszcze np. odpowietrznik ukręcić...
    Na hamulcach i świecach nauczyłem się, że nawet przy najprostszych operacjach w samochodzie trzeba się przygotowac na najgorsze
    :)

    Uszczelka nie musi być w złym stanie (przynajmniej przed dobraniem się do zacisku ;) ), wystarczy, że na końcach przywrze do zacisku i tłoczka. Czy może wystarczyłoby ją wydostać z rowka w tłoczku i jej wewnętrzny brzeg przesmarować płynem hamulcowym dla poslizgu?

    OdpowiedzUsuń
  15. Wiesz, muszę tu zaznaczyć, że nie jestem mechanikiem i piszę tylko na podstawie swojego doświadczenia. To co piszesz na pewno pomoże, przy czym zamiast płynu hamulcowego można zastosować specjalny smar do uszczelek - jak poczytasz artykuł podlinkowany przeze mnie parę postów wyżej, to znajdziesz coś odpowiedniego.
    A co do odpowietrzników - spryskaj wd40 dzień wcześniej ;)
    Dodam tylko, że producenci aut zalecają wymianę płynu hamulcowego co 2 lata, więc zawsze można połączyć wszystkie te prace - koło czwartku zacznij psikać wd40 na odpowietrzniki, a na sobotę zaproś kumpla i do dzieła:)

    OdpowiedzUsuń
  16. Panie Fleks, Festool nie produkuje kluczy czy podnosnikow ;)

    OdpowiedzUsuń
  17. Fakt ze zawsze lubi sie cos sp..zepsuc ;) co nie potrzeba no ale lepiej
    zeby sie zepsulo kiedy ma sie czas na dlubanine, dostepne czesci i
    narzedzia a nie na drodze o siodmej rano w deszczu kiedy mialo sie na
    szosta ;). Jezeli gume da sie zdemontowac to czemu nie? Kazdy element
    gumowy jezeli posiada spekania nadaje sie do wymiany./oczywiscie nalezy
    lekko rozciagnac zeby sie upewnic/ Zatarte tloczki m.in przez
    nieszczelnosc niszcza hamulce, zmniejszaja sile hamowania, sciagaja itd
    itp wiadomo. Czesto prowadza takze do calkowitego zablokowania kola.
    Jednym zdaniem podumowania : gumka szczelna musi byc by klopotow uniknac
    ;)) jakiez to uniwersalne ;) pozdr

    OdpowiedzUsuń
  18. Proponuje następnym razem oddać samochód do mechanika. Nieoczyszczona tarcza, powierzchnie przylgowe, nie sprawdzony stan ślizgowych tulei (tych gumek w których chodzi bolec). Podczas wciskania tłoczków zalecane jest odkręcenie lub popuszczenie korka płynu hamulcowego.
    Pewnie efektem będzie dość szybkie zużycie klocka i pojawienie się bicia kół przy hamowaniu.
    Proszę nie udzielać połowicznych rad innym, skoro brak podstawowej wiedzy w temacie... przecież hamulce to nasze bezpieczeństwo.

    OdpowiedzUsuń
  19. Pan Fleks - blog DIY, testy na8 lutego 2015 16:43:00 CET

    BartoLomeo - dziękuję za uwagi. To wszystko wypatrzyłeś na kilku zdjęciach? ;-)
    Samochód ma się fantastycznie, przejechał od czasu wymiany kilka tysięcy, nie zauważyłem żadnego z objawów, przed którymi przestrzegasz.

    OdpowiedzUsuń
  20. autopoludzku.Blogspot.com19 lutego 2015 15:25:00 CET

    Ciekawy blog, fajny wpis, myślę, że bardzo ułatwi życie komuś kto robi to pierwszy raz.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń

Blog został przeniesiony na www.PanFleks.pl. Jeśli masz ochotę wziąć udział w dyskusji, zapraszam pod nowy adres.

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...