11 września 2013

Jak uchronić tłumik przed korozją? motoKreatywni, patent No.3


Czas na podsumowanie kolejnego tygodnia motoKreatywnych - wybieramy dzisiaj najciekawszy motoPatent. Zwycięzca otrzymuje zestaw kluczy imbusowych, a ja zapraszam Was do kolejnej wymiany doświadczeń.
Zanim wybierzemy najciekawszy patent minionego tygodnia, czas na trik Pana Fleksa. Dotyczy układu wydechowego naszego auta. Jak wiadomo, tłumik to element eksploatacyjny, który jest dość mocno podatny na korozję. Są oczywiście tłumiki, które - ze względu na materiał, z jakiego zostały wykonane - wytrzymują znacznie dłużej, ale ich cena jest odpowiednio wyższa. Polecam Wam zatem stary i sprawdzony przez wielu tłumikarzy sposób, na przedłużenie jego żywotności.

Jednym z powodów korozji tłumika jest zbieranie się w nim wilgoci. Aby pomóc mu w odprowadzaniu wody, należy wywiercić w nim mały otwór, przez który będzie się wydobywała zgromadzona w puszce woda. Otwór powinien mieć minimalną średnicę - dzięki temu odprowadzi z wnętrza wodę, a jednocześnie nie pogorszy parametrów użytkowych części. Czy Wasi mechanicy stosują ten prosty trick? A może macie jakieś inne, sprawdzone patenty? Do rozdania mam jeszcze dwa zestawy imbusów marki Neo Tools, a także zestaw kluczy i inne gadżety! ;-) Kolejne patenty wpisujcie w komentarzach pod postem. Kolejne losowanie po weekendzie! 

Kto wygrał nagrodę tygodnia? Patenty są coraz bardziej pomysłowe i wyrafinowane ;-) Ponieważ w ubiegłym tygodniu nagrodę zdobył patent motoryzacyjno-kosmetyczny, tym razem wybraliśmy coś mocno mechanicznego ;-) Naszym zdaniem najciekawszy jest ten trick: 

Emil 
Ja w swoim samochodzie wymieniałem tuleje (metalowo -gumowe) tylnej belki wsadzając je na cala noc do zamrażarki. Na drugi dzień zamarznięte wchodziły lekko na swoje miejsce.

Proste i logiczne, prawda? Emil - gratulacje! Wyślij, proszę, swoje namiary na adres mailowy, który znajdziesz w prawej kolumnie na głównej stronie bloga.

18 komentarzy:

  1. moim zdaniem można zastosować tzw. baranka do poodwozi albo prysnąć go w szczególności na spawach sprayem odpornym na wysokie temperatury.

    OdpowiedzUsuń
  2. Mój sposób na skrzeczące i piszczące fotele w starszych autach - powodem często jest ocieranie się metalowych sprężyn napinających o stelaż fotela - na miejsca styku sprężyn ze stelażem nakładam popularne koszulki termokurczliwe (2 warstwy). Po obkurczeniu elegancko izolują i tłumią wszelkie skrzypienia i piski.

    OdpowiedzUsuń
  3. od środka też? wydechy gniją od środka przeważnie, można co najwyżej oddać do ocynkowania,

    OdpowiedzUsuń
  4. A ta mała dziurka nie będzie się powiększać? W końcu tam zdrowo pierdzi?

    OdpowiedzUsuń
  5. Damian, średni czas życia tłumika w ocynku to kilka lat. Otwory są zazwyczaj bardzo małe - około 2 mm. Nic się raczej nie powiększy ;-) Tak mały otwór nie wpłynie raczej na doznania akustyczne kierowcy ;-)

    OdpowiedzUsuń
  6. No gniją od środka, bo w "puszkach" zbiera się skroplona woda ;-) Patent polega na tym, aby ją stamtąd wyprowadzić.

    OdpowiedzUsuń
  7. Genialne! ;-)

    OdpowiedzUsuń
  8. Co do głośności to fakt, jak robiliśmy pierdziołe z swifta to wierciliśmy otwory ok 10-12 mm, po kilka sztuk. U mnie tłumik powoli zaczyna pierdzieć tylko, dlatego już nie będę nić robił, ale przy wymianie będę pamiętał,


    Swoją drogą naprawiałem z ojcem rury łączące tłumiki za pomocą obejm i puszek po napojach. Wycinaliśmy blaszkę z puszki, owijaliśmy rurę w miejscu uszkodzenia i dociskaliśmy obejmą. Na dziury wielkości 2-3 cm na dają się, co daje nam jeszcze z pół roku ciszy.
    Pozrawiam

    OdpowiedzUsuń
  9. wiem wiem, miałem tak zrobione w jednym aucie, ale auto to był maluszek, teraz bym się na to nie odważył :D Jedną małą dziurkę miałem w wydechu motocyklowym, ale po rozmowie z panami policjantami musiałem ją zaślepić :)

    OdpowiedzUsuń
  10. w mojej starej beemwu tłumik rozleciał się dopiero po 15 latach

    OdpowiedzUsuń
  11. Panie Fleks. Daje swiadectwo prawdzie - to nie jest tak rozowo i prosto jak wyglada. Slyszalem o tym jakis czas temu (moze z 5 lat), napalilem sie jak szczerbaty na suchary, ochoczo ruszylem z wiertarka wiercic dziurke 3mm. Pierwszy problem - nie masz kanalu - sprobuj wlozyc wiertarke z wiertlem pod tlumik - u mnie sie nie dalo. Musialem wykopac dziure w ziemi zeby zmiescil sie moj zestaw. Wywiercenie dziurki 3mm musi byc w najnizszym punkcie tlumika - woda ma to do siebie, ze pod gore plynac nie chce. Nawet jesli uda Ci sie znalezc taki punkt - ja wybralem tyl tlumika gdyz jak naiwnie myslalem gdy auto bedzie stalo pochylone w tyl - sama wyplynie. Nic bardziej mylnego. Syfy, rdza ktore mieszkaja w tlumiki zatykaja dziurke 3mm i nawet jak auto stalu pod sporym katem to kapalo kilka kropel. Dopiero wlozenie wiertelka, patyczka w dziure pomagalo oproznic tlumik z wody. Pamietam, ze chcialo mi sie zrobic to dwa razy. Pozniej zapal wygasl i mialem ta wode w glebokim powazaniu.
    NIe mowie, ze nie dziala - u mnie po prostu to jakos srednio dzialalo. Moze jakby dziurka byla wieksza to byloby lepiej. Ale wiercac dziure w puszce tlumika skutecznie zaburzamy mysl jaka przyswiecala konstruktorowi pojazdu i wplywamy na zmiane w charakterystyce przeplywu spalin, a tym samym pracy silnika. Szczegolnie widac to w autach w ktorych jest gaz. Patrzac na zachowania komputerka gazowego mozna powiedziec czy wydech jest szczelny czy tez nie.

    OdpowiedzUsuń
  12. Witam :) mój młodszy brat jest zapalonym mechanikiem i fanem NEO TOOLS, tylko zakup tych narzędzi na ogół odbywa się za pośrednictwem mojego portfela :D ostatni zakup to zestaw kluczy płasko-oczkowych, ale trzeba przyznać, że są wytrzymałe :) też musimy zaprezentować tutaj jakiś patent :) pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Problem z którym zetknąłem się jakiś czas temu - mikropęknięcie obudowy akumulatora tuż przy bolcu skutkujące obfitym nalotem na bolcu, klemie i wszystkich elementach w pobliżu. Rozwiązanie prymitywne ale bardzo skuteczne - należy nabyć filcowy krążek (np. taki do podklejania nóg mebli), wyciąć w nim otwór o średnicy bolca, nasączyć lekko w oleju silnikowym, nałożyć na bolec i przycisnąć klemą Olej zaizoluje mikropęknięcie i opary z wnętrza akumulatora nie będą się krystalizowały na zewnątrz. Od pół roku mam spokój, a akumulator bez problemu daje radę.

    OdpowiedzUsuń
  14. Potwierdzam. Sam tak od kilku lat robię, tzn. raz do roku jak zmieniam na zimówki. Nie mam problemu z odkręceniem.poza tym do odkręcania śrób za pomocą krzyżaka wspomagam się rurką grubościenną 70cm długości. Jak dobrze pamiętam zasada newtona. PS uważajcie na szpilki od raka - w niektórych są tzw. lewe. Sam tak urwałem 2 z 8.

    OdpowiedzUsuń
  15. zamiast smarowania i przeciągania śruby, proponuje używania klucza dynamometrycznego, jednakowo dociągnięte śruby ułatwiają późniejsze odkręcanie i zabezpieczają przed uszkodzeniem gwintu lub zerwaniem śruby - 120 Nm

    OdpowiedzUsuń
  16. Proponuje zatem mój sposób na stare zmatowane klosze reflektorów.
    Nakręciłem nawet film w tym temacie: https://www.youtube.com/watch?v=03y0GGTdLw4&list=UUSD83qroEsDvVx7QzLf4wew
    Dodatkowo poczytać na ten temat można tutaj: http://jaktozrobilemwgarazu.pl/regeneracja-lamp-samochodowych/

    OdpowiedzUsuń
  17. Pan Fleks - blog DIY, testy na16 grudnia 2014 22:40:00 CET

    Ok, wszystko fajnie, ale... po jakiego grzyba przyciemniać reflektor? Czy to jakaś odmiana tzw. wiejskiego tuningu? W wersjach przyciemnianych przez producenta czarny jest wkład. To jeszcze jestem w stanie zrozumieć. Ale mieszanie lakieru z barwnikiem, żeby przyciemnić klosz? LOL

    OdpowiedzUsuń
  18. To może lepiej dodać, że po odkręceniu takiej śruby należy ją wymienić, ponieważ mogła stracić swoje właściwości wytrzymałościowe.

    OdpowiedzUsuń

Blog został przeniesiony na www.PanFleks.pl. Jeśli masz ochotę wziąć udział w dyskusji, zapraszam pod nowy adres.

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...